Grand Canyon North Rim Trail work 2 - Reisverslag uit North Rim, Verenigde Staten van Merijn Boer - WaarBenJij.nu Grand Canyon North Rim Trail work 2 - Reisverslag uit North Rim, Verenigde Staten van Merijn Boer - WaarBenJij.nu

Grand Canyon North Rim Trail work 2

Door: Merijn

Blijf op de hoogte en volg Merijn

04 Mei 2014 | Verenigde Staten, North Rim

Ok deze zal niet al te lang zijn want heb weinig tijd om te schrijven. Hopelijk heb ik binnenkort wat meer tijd.

Deze trip hadden we 2 mensen uit ACE california mee. California had een tekort aan projecten en ACE Arizona had er meer dan genoeg. We hadden iemand uit Engeland (Henry) en een andere Nederlander (Rik, die had ik nog gesproken tijdens de informatiedag van Activity International in Nederland). Behalve Matt hadden we nu ook een Native als crew leader erbij (Lionel), een erg grappige vent.
De hele ochtned weer gereden richting de north rim. Onderweg weer bij Jacobs lake gestopt voor de heerlijke koekjes die ze daar verkopen. Eenmaal aangekomen hebben we weer kamp opgezet. Er werkte deze week een andere conservation corps met ons samen. Zij komen uit Tuscon. Die avond cheeseburgers gekookt en daarna vroeg naar bed. Het was deze week bijna elke nacht onder nul s' nachts.

Matt en Lionel waren de koeler vergeten in te pakken. En die zou ergens vandaag gedropt worden. Maar dat betekende dus wel dat we vandaag geen melk hadden voor het ontbijt. Daarom maar een granola bar gegeten voor ontbijt en een stuk fruit. We doen hetzelfde werk als vorige week. We eindigden met een stuk waar nog geen waterafvoer was, en Steffen en ik moesten de hele geul uitgraven. Wat best wel een klus is. Die avond Mac n Cheese gegeten met Bratwurst. Sinds fireseason is gestart vanwege de droogte mogen we geen kampvuur maken. Dus als je wilt chillen 's avonds moet je de yurt in duiken, die we nu delen met het andere team. Daarom veel met de andere mensen gepraat.
Vanwege de kou had ik niet bijster goed geslapen helaas. Verder de hele dag gewerkt. Samen met het andere team maken we een goede voortgang.
De volgende dag heb ik geleerd hoe je een cobra combination gebruikt en onderhoud. Een instrument waarmee je rotsen heel makkelijk in stukken hakt. Dat is echt heel leuk werk, maar wel zwaar. De rest van de week vooral daarmee gewerkt. Alle stukken rots die niet in stukken gehakt konden worden met een pickaxe daarmee verwijderd.
Op dag 5 wakker geworden met een dikke pak sneeuw op mijn tent en het was nog steeds aan het sneeuwen. Vanwege de sneeuw zijn we de canyon niet ingegaan. We gingen die dag aan een 3 mile loop trail aan de top van de rim werken. Zelfde soort werk, maar na 1.5 uur was het pad niet meer zichtbaar door de sneeuw. Daarom de rest van de dag vrij gekregen. Toen de trail afgelopen voor de leuk en sneeuwbal gevechten gehouden. Daarna zijn we naar het kamp van de National Park Service gegaan, waar ze een tv hebben en spelletjes. Daar een film gekeken en ene potje monopoly gespeeld. Die avond tomatensoep met quesadielas gegeten.
De volgende ochtend was het nog steeds aan het sneeuwen. Volgens het weerbericht zou het echter opklaren en warm worden dus toch de canyon afgedaald. En inderdaad na 1 uur begon de zon te schijnen en 2 uur later was al het sneeuw daar alweer gesmolten. vanaf toen was alles wel weer normaal.
De laatste dag mochten we om 11 uur ophouden met werken. We hebben de tunnel net niet bereikt helaas. We hebben al onze spullen daar opgeslagen (voor de mensen die volgende week daar werken) en de canyon uit gelopen. Daarna zijn we naar imperial viewpoint gereden. Een erg mooie plek. Daarna kamp opgeruimd en alles schoongemaakt (alles wat we anders terug op kamp moesten doen geprobeerd te doen al). We hebben al onze tenten ook opgeruimd al en hebben een slaapfeestje gehouden in de yurt met zijn 9e. De volgende dag was het plan om op 4 uur op te staan om de zonsopgang te kijken. Helaas waaide het zo hard dat de kans dat bomen om zouden vallen en de weg zouden blokkeren zo groot (gebeurt zeer regelmatig daar vanwege de grote temperatuurverschillen daarzo) konden we helaas niet gaan. Om 7 uur zijn we uiteindelijk weggereden richting flagstaff. Bij Jacobslake ontbeten en koekjes gekocht weer.
Die avond crew dinner gehad bij een italiaaan (Nimarco's) en daarna met alle 21+ mensen naar the green room gegaan voor 25 cent happy hour waar ook een bras band zou spelen. Een erg gezellige avond.
De volgende dag de was gedaan etc. en 's avonds weer uit gegaan met alle ACE mensen voor karaoke night at the Monte Viste. Vrijdag was het first friday, dan gebeurt er vanalles in de stad. Er treden bandjes op etc. en iedereen gaat uit. Die avond met een paar anderen naar een house feestje gegaan at the green room. En dan vandaag met een hele groep om 10 uur s'ochtends naar the toasted owl gegaan. Die hebben voor 17 dollar ontbijt met onbeperkt coctails (belini's, screwdrivers, bloody mary's en nog iets). Daar tot sluitingstijd gezeten (3 uur) en daarna doorgestift naar de brews 'n cues. Daar pool gespeeld en echt heerlijke frietjes gegeten ( gemaakt van sweet potatoes). Rond een uur of 7 naar huis gegaan voor eten en daarna mijn tas ingepakt. Morgen vertrek ik om 7 uur richting Colorado voor project. Ik zal daar een maand zitten (de rest van mijn tijd bij ACE) in Ested Park. De beschrijving van het project vind je hieronder.

Estes Park, CO Trails

Located on the eastern boundary of Rocky Mountain National Park, the city of Estes Park is a Mecca for all those who enjoy high altitude outdoor activities. Fresh from his trail layout and design course, John will put theories into practice, as the team constructs about 1000 feet of new trail, installs a 25 foot bridge and 70 feet of retaining wall/causeway. Be ready for warm days and cool evenings, as Estes Park is at 7500 feet. The crew will be working a 4 on 3 off schedule, which should leave plenty of time to explore the amazing country outside of the city. Trivia piece – The Stanley Hotel in Estes Park was the inspiration for the setting of the Steven King novel "The Shining."

Crew Leader - John Maxon

Leaves SUNDAY MAY 4TH

• 04 Mei 2014 - 09:58

Papa:

Mooi verhaal en mooie foto's; screwdrivers om 10.00 uur 's morgens zijn volgens mij zelfs in Delft niet echt normaal. Knap dat je daarna nog een bal in een zijvak van de pooltafel kan krijgen; of was dat nou juist de ultieme test?

Mooi vooruitzicht; Estes park ligt dicht bij Denver en bij de ingang van het Rocky Mountain National Park; een fantastisch park met hoge bergen, veel bergmeren, ongerepte natuur en veel wildlife waaronder beren. Je kan er prachtige wandeltochten lopen; zowel eendaagse als ook meerdaagse tochten met overnachting in je tent in de backcountry. Dan wel 's nachts de rugzak met een touw in de boom heisen om je eten te beschermen tegen de beren, de squirrels en de wasberen.
    We hopen dat je daar In Etses Park wel weer ergens wifi op kan duiken om ons op de hoogte te houden van je ervaringen. Veel koffie shops (in Amerika alleen met koffie) en hotel lobbies hebben free Wifi evenals alle openbare bibliotheken in de USA.

Goede reis; het is een flink eind rijden naar Denver; als je aankomt zal je hoofdpijn wel over zijn.
    Pap